06 de maig 2005

Parlant amb Carles Bosch

Carles Bosch, director de Balseros, encara gaudeix parlant de la seva pel·lícula. És un documental que ell defineix com a “un retrat de la solitud i de l’angoixa dels milions de persones que anualment han d’abandonar el seu país per buscar un altre futur en un altre lloc”.
Conscientment, evita citar Cuba o Estats Units en aquesta descripció. Creu que és injust parlar de política, perquè la seva és una història humana, sobre l’emigració, i si el país d’origen fos desenvolupat, ningú es plantejaria si és una fugida del neoliberalisme. Tot i això, reconeix que el fet que els protagonistes siguin cubans l’ha ajudat molt, sobretot pel seu “carisma” i per la força dels moments que gravaven. “És molt més fàcil treballar amb gent que està vivint moments molt importants de la seva vida que no pas al contrari” afirma, i recorda que el seu company de direcció assegura que com més important és el fet que estàs rodant, més s’oblida la gent de la càmera.
A qui no se li deuria oblidar era a una noia a la que gravaven mentre es prostituia. Bosch explica que en el moment en que se n’havia d’anar amb un home li deien: “Té els diners que hauries guanyat aquesta nit, i anem cap a casa”. El director de Balseros diu que no el periodista no pot propiciar la notícia, però que un cop aquesta és inevitable, es pot actuar com ho faria qualsevol persona normal. Afegeix: “El que no es pot fer és pagar a algú per gravar-lo”, dubta de que això sigui “moral” perquè insisteix en dir que en el món del periodisme “no pots canviar la realitat”. “No pots ajudar a que la història agafi un camí o un altre”, raona. Malgrat tot, Carles Bosch es permetia aconsellar als protagonistes, i donava certes informacions als familiars que es quedaven a Cuba, considera que no fer-ho “seria immoral”.

Fent referència a aquestes situacions en què és difícil actuar, explica la història d’uns emigrants que van decidir marxar tot i no tenir diners per comprar una brúixola. L’equip de Balseros no sabia si comprar-ne una per donar-los-hi. “Pensàvem que si els la compràvem marxarien, i que si no ho fèiem potser decidirien no marxar” relata, i afegeix: “Jo no volia tenir aquesta responsabilitat!”. Això no implica que a la llarga, es creessin vincles amb els protagonistes; Bosch argumenta “els he tingut al cap mentres muntàvem la pel·lícula, he parlat d’ells, continuo parlant d’ells, veig com la gent riu i plora amb ells...” i és per això que creu: “Ells formen més part de la meva vida que jo de la seva”. Tot i així, comenta que sempre el rebien amb molta il·lusió perquè “jo no deixava de ser la cosa més semblant a Cuba”, encara que fos perquè l’havien vist a l’Havana, o perquè “sabien que quan hi anava visitava els seus pares”.

Carles Bosch declara que algun d’aquests vincles s’ha trencat: “La Misclaida [una de les set protagonistes] no s’ha comportat bé amb nosaltres”. Aquesta noia va contactar amb la resta de balseros per intentar que posessin tots d’acord i aconseguir beneficis econòmics. El periodista qualifica l’actitud de Misclaida com a “molt poc honesta” i afirma: “A una persona que està venent droga... li agraden els diners fàcils, i quan sap que la pel·lícula està nominada [als Oscar] se li encenen les llumetes”. No tem, però, que es posi en dubte la veracitat de les imatges que ha gravat, tot i que afirma: “He gravat imatges que un guionista hauria estat incapaç d’imaginar”. Considera que la realitat supera la ficció , “però només la creiem en un documental”.

Aquestes imatges que tan valora Carles Bosch, les grava el càmera i codirector Joseph Maria Doménech. “El càmera, en la nostra feina, i en aquest cas, havia de ser codirector” exposa Bosch, però afegeix: Després m’he trobat una mica decebut perquè ell no s’ha comportat com a codirector”. Per Carles Bosch ser director implica dormir amb el tema que t’ocupa, que et dongui malsons, alegries, fins i tot pot suposar “aparcar la teva vida privada”, i considera que Doménech no ho ha fet. Remarca: “No dic res en contra d’ell, però no té caràcter de director”, i conclou: “El director real he sigut jo”. Amb aquesta mateixa seguretat de sí mateix, explica quins creu que són els principals mèrits de la pel·lícula: “Fins ara no s’havia ofert periodisme pur amb una cura en la imatge, el muntatge, la banda sonora... i normalment la gent que s’ha dedicat al cinema documental no té el background del periodisme”.

Malgrat aquestes qualitats, indica que al nostre país la pel·lícula no va funcionar, i això els va desanimar molt. “Va aguantar dos mesos en taquilla” relata, però “mai s’ha posat en un cinema com Déu mana”. Creu que també va influir el fet que es sabés que Televisió de Catalunya hi estigués al darrere, “era una cosa rara”, considera. “No sabíem fins quin punt la pel·lícula era bona”, esmenta, però l’èxit internacional els ha ajudat a saber-ho. Diu que podria anar a Estats Units, on la crítica va ser especialment generosa amb Balseros, i picar qualsevol porta “i em rebrien”, assegura. Segons afirma: “Allà el concepte de nominat a l’Oscar gairebé és com si fossis un Sir”. Molts periodistes nord-americans li han agraït que demostrés que aquesta professió també té un espai en el món del cinema. Però insisteix en què el tracte a Catalunya no ha estat tan bo, i recorda: “Quan es parla del boom documentals que hi ha a Barcelona no parlen de Balseros”. Creu que es deu al fet de que el seu equip prové de la televisió, mentre els altres “venen d’aquest gènere diví que es diu cinema”. Amb un to més relaxat preveu: “D’aquí dos anys els amics em diran que no els doni la matraca, que no he fet res més des d’aleshores”. A Carles Bosch li agrada molt bromejar, i afirma que si hagués guanyar l’Oscar “no l’hauria posat a casa”, perquè si alguna vegada pujava una dona no pensés “Quin tio més hortera!”.


Powered by Blogger